tips voor een gezond immuunsysteem van osteopaat breda john van den broek osteopathie van den broek. Bv door yoga te beoefenen

Een gezond immuunsysteem, wat kun je zelf doen?

Wat kun je zelf doen om je immuunsysteem gezond te houden? Veel! Ik deel ik mijn visie op gezondheid graag met je.

Je afweersysteem, ook wel immuunsysteem genoemd, is een belangrijk en onmisbaar onderdeel van je lichaam. Het ruimt iedere dag ziekteverwekkers op, beschermt tegen infecties, ruimt slechte cellen op en helpt afvalstoffen uit ons lichaam te verwijderen. Maar virussen kunnen je ook erg ziek maken, soms zelfs met de dood tot gevolg. Dit laat het populairste of beter gezegd beruchtste virus van deze tijd zien COVID19. Een minuscuul eiwitdeeltje dat ‘informatie’ bevat. 

Barrières tegen virussen
Wat wetenschappers weten over ons immuunsysteem is slechts een druppel. Er is nog zoveel dat we niet weten over ons immuunsysteem en virussen. 
Ons lichaam heeft een ingebouwde stand om energie te besparen; we zijn liever lui dan moe. De functie hiervan is om krachten te verzamelen voor als we de energie echt nodig hebben. Als oermens hadden we maar kort de tijd voor deze stand. Er waren veel ‘moetjes’ zoals jagen, verzamelen en zorgen voor elkaar. In deze tijd hebben we de luxe dat ‘moetjes’ met weinig energie opgelost kunnen worden. Het jagen wordt gemakkelijk opgelost door met de auto naar de supermarkt te rijden. We staan (te)veel in de energiebesparingsstand.

Dit geldt ook voor ons immuunsysteem en onze spieren. Zoals je je spieren kunt trainen om kracht en conditie op te bouwen, zo kun je je ‘immuunsysteem-leger’ gezond houden door het – in beperkte mate – met virussen en bacteriën in contact te laten komen.
Hoe je ziek kunt worden van virussen werkt als volgt. Ze landen vanuit de lucht op je slijmvliezen in je neus en mond en willen je lichaam binnendringen om zich te gaan vermenigvuldigen. De eerste barrière waar virussen worden tegengehouden zijn je slijmvliezen. Hierin bevindt zich een belangrijk deel van je afweersysteem. Is het afweersysteem in je slijmvliezen niet toereikend, dan dringt het virus je bloedbaan binnen. Eenmaal in je bloedbaan begint de verspreiding van het virus. Hierop reageert vervolgens je immuunsysteem.

Gezond immuunsysteem door vitamines D en C en het mineraal zink
Om de eerste barrière, je slijmvliezen, sterk te houden laten allerlei studies zien dat een combinatie van twee vitamines en één mineraal hele goede resultaten geeft voor een gezond immuunsysteem.
Dit zijn:
Vitamine D: dit versterkt je immuunsysteem en je slijmvliezen.
Vitamine C: deze vitamine heeft meer dan 100 functies, maar in deze context bepaalt het de dikte van je slijmvlieslaag. Ook zorgt het voor een goede beweeglijkheid en functie van de witte bloedcellen – je afweersysteem.
Zink: dit mineraal zorgt eveneens voor de sterkte van het afweersystemen in je slijmvliezen. Daarbij remt het de doordringbaarheid van virussen door het slijmvlies. In het bloed remt het de virusdeling in een besmette cel.

Gespecialiseerde apotheek of reformwinkel
Ook overtuigd van het nut van bovenstaande supplementen? Vraag dan advies bij je lokale gespecialiseerde apotheek of reformwinkel naar de juiste soorten en toedieningsvorm. Niet alle merken doen wat ze beloven!
Supplementen vervangen natuurlijk nooit een gevarieerd voedingspatroon, maar ondersteunen deze zeker. De kwaliteit van onze voeding is vaak niet meer toereikend, daarom bevelen we ondersteuning met bepaalde supplementen aan.

Psychisch welzijn en beweging
Daarnaast zijn er nog twee zeer belangrijke factoren die de cirkel rond maken. Deze factoren hebben een sterke interactie met elkaar: het psychisch welzijn en lichamelijke beweging.

Bekijk je lichaam als een energetisch veld waarin alles met elkaar in verbinding staat. Voel je je psychisch niet goed, dan zit je niet lekker in je vel; omgekeerd werkt dit ook zo. Ook je immuunsysteem reageert op het ‘niet lekker in je vel zitten’: het haalt de kracht van je immuunsysteem naar beneden. Voor een korte periode kan dit geen kwaad, maar voorkom dat dit te lang duurt. 

Wat kun je doen om je psychisch welbevinden te verhogen?
Enkele tips. 
Lees je graag boeken? Lees dan eens ‘In de kracht van het nu’, geschreven door Eckhart Tolle.

Kijk of luister je liever naar documentaires of podcasts? Zoek dan eens naar Richard de Leth met ‘Oersterk’ of Michael Pilarczyk met zijn bekende ‘Leef je mooiste leven’.

 

Om bewust met ademhalingsoefeningen bezig te zijn adviseer ik je de app ‘Oak’.

Rekken en strekken voor een gezond immuunsysteem
Wandel iedere dag een half uur, beweeg in die mate die past bij je lichaam. En rek en strek! Denk hiervoor bijvoorbeeld aan yoga. We zitten iedere dag urenlang in dezelfde houding. In alle spieren en gewrichten die je niet beweegt hopen zich afvalstoffen op. Eenvoudige rekoefeningen zorgen er al voor dat afvalstoffen er als het ware worden uitgeperst. En er komt vers bloed voor in de plaats. Een goede bloeddoorstroming betekent geen ophoping van afvalstoffen en telkens frisse immuniteitscellen die alles wat er niet thuishoort, inkapselen en afvoeren. Veel water drinken zorgt ervoor dat de afvalstoffen snel uit je lichaam verdwijnen.

Ik kan nog urenlang over mijn visie over gezondheid schrijven, maar dit blog is een eerste stap. Ik nodig je van harte uit ermee aan de slag te gaan!

Een gezonde groet,

John