Een gezond immuunsysteem in ‘coronatijd’

Wat kun je zelf doen om je immuunsysteem gezond te houden in deze coronatijd? Veel! Ik deel ik mijn visie op gezondheid graag met je.
Eerst wat theorie. In algemene zin zijn virussen niet per definitie slecht. Ons lichaam zit vol met virussen en een voordeel is bijvoorbeeld dat ze slechte cellen en afvalstoffen uit ons lichaam helpen verwijderen. Maar virussen kunnen je ook erg ziek maken, zelfs met de dood tot gevolg. Dit laat het populairste of beter gezegd beruchtste virus van deze tijd zien: Sars-Cov2, COVID19, in de volksmond ‘corona’ geheten, is een minuscuul eiwitdeeltje dat ‘informatie’ bevat.
Coronavirussen zijn RNA-virussen die al lang bestaan. Griepvirussen (DNA virussen) muteren ieder jaar, maar RNA-virussen muteren doorgaans veel sneller. In 2019 is er een variant van een coronavirus ontstaan die COVID19 is genoemd.

Hoe kijk je naar het coronavirus?
Er wordt (wereldwijd) veel gedaan om de verspreiding en gevolgen van dit virus in te dammen. Met discussies over de juiste aanpak van het coronavirus tot gevolg. Er zijn vele visies, waarheden en belangen. Hoe je hiernaar kijkt hangt onder andere af of je je in een risicogroep bevindt, of je naasten hebt verloren, of jouw leven wordt getroffen door de maatregelen en welke angsten je hebt. We hebben op dit moment weinig invloed om onze omgeving te veranderen. Wat we wel kunnen veranderen is hoe we naar dingen kijken, hoe wij ons lichaam sterk en fit houden en hoe we mentaal in balans blijven.

Barrières tegen virussen
Wat wetenschappers weten over ons immuunsysteem en met modellen statistisch voorspellen is slechts een druppel. Wat we niet weten over ons immuunsysteem en virussen is zo groot als een oceaan. Met andere woorden: er is nog heel veel onbekend.

Ons lichaam heeft een ingebouwde stand om energie te besparen; we zijn liever lui dan moe. De functie hiervan is om krachten te verzamelen voor als we de energie echt nodig hebben. Als oermens hadden we maar kort de tijd voor deze stand. Er waren veel ‘moetjes’ zoals jagen, verzamelen en zorgen voor elkaar. In deze tijd hebben we de luxe dat ‘moetjes’ met weinig energie opgelost kunnen worden. Het jagen wordt gemakkelijk opgelost door met de auto naar de supermarkt te rijden. We staan (te)veel in de energiebesparingsstand.
Dit geldt ook voor ons immuunsysteem en onze spieren. Zoals je je spieren kunt trainen om kracht en conditie op te bouwen, zo kun je je ‘immuunsysteem-leger’ fit houden door het – in beperkte mate – met virussen en bacteriën in contact te laten komen.

Echter: wij houden al bijna een jaar afstand, hebben weinig tot geen sociale contacten, ontsmetten eindeloos en vervangen frisse lucht door mondmaskers. Dit is niet bevorderlijk voor ons immuunsysteem.
Hoe je ziek kan worden van virussen werkt als volgt. Ze landen vanuit de lucht op je slijmvliezen in de neus en mond en willen je lichaam binnendringen om zich te gaan vermenigvuldigen. De eerste barrière waar virussen worden tegengehouden zijn je slijmvliezen. Hierin bevindt zich een belangrijk deel van je afweersysteem. Is het afweersysteem in je slijmvliezen niet toereikend, dan dringt het virus je bloedbaan binnen. Eenmaal in je bloedbaan begint de verspreiding van het virus. Hierop reageert vervolgens je immuunsysteem.

Sterk immuunsysteem door vitamines D en C en het mineraal zink
Om de eerste barrière, de slijmvliezen, sterk te houden laten diverse recente studies zien dat een combinatie van twee vitamines en één mineraal hele goede resultaten geeft.
Dit zijn:
Vitamine D: dit versterkt je immuunsysteem en je slijmvliezen.
Vitamine C: deze vitamine heeft meer dan 100 functies, maar in deze context bepaalt het de dikte van je slijmvlieslaag. Ook zorgt het voor een goede beweeglijkheid en functie van de witte bloedcellen – je afweersysteem.
Zink: dit mineraal zorgt eveneens voor de sterkte van het afweersystemen in je slijmvliezen. Daarbij remt het de doordringbaarheid van virussen door het slijmvlies. In het bloed remt het de virusdeling in een besmette cel.

Gespecialiseerde apotheek of reformwinkel
Ook overtuigd van het nut van bovenstaande supplementen? Vraag dan advies bij je lokale gespecialiseerde apotheek of reformwinkel naar de juiste soorten en toedieningsvorm. Niet alle merken doen wat ze beloven.
Supplementen vervangen natuurlijk nooit een gevarieerd voedingspatroon, maar ondersteunen deze zeker. De kwaliteit van onze voeding is vaak niet meer toereikend, daarom bevelen we ondersteuning met bepaalde supplementen aan.

Psychisch welzijn en beweging
Daarnaast zijn er nog twee zeer belangrijke factoren die de cirkel rond maken. Deze factoren hebben een sterke interactie met elkaar: het psychisch welzijn en lichamelijke beweging.

Bekijk je lichaam als een energetisch veld waarin alles met elkaar in verbinding staat. Voel je je psychisch niet goed, dan zit je niet lekker in je vel; omgekeerd werkt dit ook zo. Ook je immuunsysteem reageert op het ‘niet lekker in je vel zitten’: het haalt de kracht van je immuunsysteem naar beneden. Voor een korte periode kan dit geen kwaad, maar in de huidige periode met angsten en maatregelen is het niet altijd gemakkelijk in je eigen kracht te blijven.

Wat kun je doen om je psychisch welbevinden te verhogen?
Enkele tips.
Lees je graag boeken? Lees dan eens ‘In de kracht van het nu’, geschreven door Eckhart Tolle.

Kijk of luister je liever naar documentaires of podcasts? Zoek dan eens naar Richard de Leth met ‘Oersterk’ of Michael Pilarczyk met zijn bekende ‘Leef je mooiste leven’.

Om bewust met ademhalingsoefeningen bezig te zijn adviseer ik je de app ‘Oak’.

Rekken en strekken
Wandel iedere dag een half uur, beweeg in die mate die past bij je lichaam. En rek en strek! Denk hiervoor bijvoorbeeld aan yoga. We zitten iedere dag urenlang in dezelfde houding. In alle spieren en gewrichten die je niet beweegt hopen zich afvalstoffen op. Eenvoudige rekoefeningen zorgen er al voor dat afvalstoffen er als het ware worden uitgeperst. En er komt vers bloed voor in de plaats. Een goede bloeddoorstroming betekent geen ophoping van afvalstoffen en telkens frisse immuniteitscellen die alles wat er niet thuishoort, inkapselen en afvoeren. Veel water drinken zorgt ervoor dat de afvalstoffen snel uit je lichaam verdwijnen.

Ik kan nog urenlang over mijn visie over gezondheid schrijven, maar dit blog is voor de huidige tijd de eerste stap. Ik nodig je van harte uit ermee aan de slag te gaan!

Een gezonde groet,

John

Veiligheid waarborgen tijdens corona

Beste cliënt,

Voor jou en onze gezondheid hebben we een aantal maatregelen genomen om coronabesmetting te voorkomen.

– Heb je klachten zoals een verkoudheid, niezen of koorts, bel dan zo snel mogelijk je afspraak af via 06 14 26 91 12.
– Kom (indien mogelijk) alleen naar onze praktijk.
– Wacht als je (te) vroeg bent even buiten of in de auto. 
– Was je handen (met de handgel die in de wachtkamer staat).
– Handen schudden doen we even niet.
– Wij wassen uiteraard ook vaak onze handen en werken hygiënisch.

Heb je vragen, neem dan contact op: 06 14 26 91 12 of mail ons: info@o-vdb.nl.

 Blijf gezond, beweeg regelmatig en graag tot ziens.

Team Osteopathie van den Broek,

John, Annelies & Ronald

Wat is osteopathie

In deze korte video leggen we graag uit wat osteopathie is en wat het voor jou en je gezondheid kan doen.